La inceperea celui de-al doilea razboi
mondial in septembrie 1939, armata nazista a ocupat jumatatea vestica a
Poloniei adaugand aproape 2 milioane de evrei la sfera de putere germana. Restrictiile
impuse asupra evreimii poloneze erau mult mai dure decat cele din Germania.
Evreii polonezi au fost fortati sa se mute in ghetouri inconjurate de ziduri si
sarma ghimpata. Acestea erau asemenea unor orase-stat captive. Fiecare avea un
consiliu evreiesc care era responsabil cu gazduirea, cu salubritatea si cu
productia. Mancare si carbune urmau sa fie aduse in interior iar bunurile
produse trebuiau trimise spre exterior. Aprovizionarea cu hrana permisa de
germani, totusi, consta mai ales in cereale si legume ca napii, morcovii si
sfecla. In ghetoul Varsovia ratia oficiala abia asigura 1200 de calorii pentru
fiecare locuitor. Mancarea de pe piata neagra introdusa in ghetouri era vanduta
la preturi ridicate, dar somajul si saracia erau larg raspandite. Locuintele
erau supraaglomerate, cu sase sau sapte persoane intr-o singura camera, iar
tifosul isi facea aparitia
In timpul introducerii ghetourilor in Polonia o actiune mult mai
drastica era lansata mai la est. In iunie 1941 armatele germane au invadat
Uniunea Republicilor Sovietice Socialiste (URSS) si in acelasi timp SS-ul a
desfasurat 3000 de oameni in unitati speciale pe noile teritorii ocupate pentru
a ucide pe loc toti evreii. Aceste detasamente mobile, cunoscute ca Einsatzgruppen (trupe
de actiune), au trecut in curand la executii continue. Masacrele aveau loc de
obicei in santuri sau rape din apropierea oraselor. Din cand in cand la acestea
asistau soldati sau localnici. In curand zvonuri despre ucideri au inceput sa
ajunga in capitalele lumii.
La o luna dupa inceperea operatiunilor mobile in URSS-ul ocupat, Herman
Göring, omul numarul doi de la conducerea Germaniei naziste, a trimis o
directiva catre seful Serviciului de Securitate al Reich-ului Reinhard
Heydrich, prin care acesta era insarcinat cu organizarea „solutiei finale la
problema evreiasca” in toata Europa aflata sub ocupatie germana. Pana in
septembrie 1941 evreii din Germania au fost fortati sa poarte insigne sau
banderole marcate cu o stea galbena – „steaua lui David”. In lunile urmatoare
zeci de mii de oameni au fost deportati in ghetourile din Polonia si in orasele
capturate din URSS. Pe cand aceasta operatiune era in plina desfasurare, o alta
oroare era pregatita: lagarul mortii.
Lagare echipate cu facilitati pentru
gazarea oamenilor au fost construite pe teritoriul Poloniei ocupate.
Majoritatea eventualelor victime urmau sa fie deportate din ghetourile aflate
in apropiere. Numai din ghetoul Varsovia au fost deplasate peste 300.000 de
persoane. Primele transporturi erau de obicei formate din femei, copii sau
barbati mai batrani care nu puteau munci; evreii capabili de lucru erau opriti
in magazine sau in uzine, dar si acestia erau pana la urma ucisi. Cele mai mari
deportari au avut loc in vara si toamna anului 1942. Destinatiile
transporturilor nu erau dezvaluite comunitatilor evreiesti, dar zvonuri despre
uciderile in masa ajungeau in cele din urma la supravietuitori, precum si la
guvernele din Statele Unite si din Marea Britanie. In aprilie 1943 cei 65.000 de
evrei ramasi in Varsovia s-au opus politiei germane care intrase in ghetou
pentru o ultima adunare. Luptele au durat trei saptamani.Deportarile
In toata Europa deportarile au generat foarte multe probleme politice si
administrative. Numai in Germania s-au purtat discutii intense despreMischlinge, care
pana la urma au fost scutiti. In tarile aliate cu Germania, cum ar fi Slovacia
si Croatia, s-au dus negocieri diplomatice pentru a se putea ajunge la
deportari. Guvernul Vichy din Franta, care isi extinsese deja legile
antisemite, a inceput sa inchida evrei inainte de primirea unei cereri in
aceasta directie din partea Germaniei. Guvernul fascist italian a refuzat sa
coopereze cu Germania nazista pana la ocuparea de catre fortele militare ale
acesteia in septembrie 1943, iar guvernul ungar a refuzat de asemenea predarea
evreilor pana la patrunderea trupelor germane in martie 1944. Desi guvernul
roman s-a facut vinovat de cateva masacre ale evreilor in URSS, Romania a
refuzat de asemenea predarea evreilor catre germani. Mii de evrei din Danemarca
s-au salvat de la moarte prin fuga cu ajutorul unor barci mici in Suedia, tara
neutra.
Transportarea victimelor catre lagare se facea in general cu trenul,
politia trebuind sa plateasca cailor ferate germane cate un bilet de pasager la
clasa a treia pentru fiecare deportat. Cand intr-un tren se incarcau 1000 de
persoane, era permisa achitarea unei taxe de grup la jumatatea tarifului
normal. Trenurile, alcatuite din vagoane de marfa, se deplasau incet cu un orar
special catre destinatia lor. Adesea cei bolnavi si batrani mureau pe drum.
Lagarele mortii
Punctele de sosire din Polonia erau
Kulmhof (Chełmno), Bełżec, Sobibór, Treblinka, Majdanek (Lublin), si Auschwitz
(Oświęcim). Kulmhof, aflat la nord-vest de ghetoul Łódź, era aprovizionat cu
gaz, aici avand sa moara 150.000 de oameni. Bełżec avea camere de gazare cu
monoxid de carbon in care au fost omorati circa 600.000 de evrei. La Sobibór au
murit 250.000 de oameni, iar la Treblinka intre 700.000 si 800.000. La Majdanek
circa 50.000 au fost gazati sau impuscati; la Auschwitz numarul mortilor a
depasit 1 milion.
Auschwitz, in apropiere de Cracovia, era cel
mai mare lagar de concentrare. Spre deosebire de celelalte, aici se folosea
acidul cianhidric (cu un efect mult mai rapid) pentru gazari. Victimele de la
Auschwitz veneau din toata Europa: Norvegia, Franta, Tarile de Jos, Italia,
Germania, Cehoslovacia, Ungaria, Polonia, Iugoslavia si Grecia. Mare parte din
detinuti, fie ca erau evrei sau nu, erau folositi la munca in industrie; unii
prizonieri au fost supusi unor experimente medicale, in special sterilizarilor.
Desi numai evreii si tiganii erau gazati regulat, alte cateva sute de mii de
detinuti de la Auschwitz au murit din cauza infometarii, a bolilor sau prin
impuscare. Pentru a se sterge urmele crimelor din cele 4 camere de gazare, au
fost construite crematorii uriase in care cadavrele sa poata fi incinerate. In
1944 lagarul a fost fotografiat de un avion de recunoastere al aliatilor care
cauta tinte industriale; au fost bombardate fabricile, dar camerele de gazare
au ramas. Cand intr-un tren se incarcau 1000 de
persoane, era permisa achitarea unei taxe de grup la jumatatea tarifului
normal. Trenurile, alcatuite din vagoane de marfa, se deplasau incet cu un orar
special catre destinatia lor. Adesea cei bolnavi si batrani mureau pe drum.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu