duminică, 4 mai 2014

Statutul Evreilor din Romania inainte de 1878

Organizaţia vieţii comunitare

1805, aprilie 17, Bucureşti. Hrisov prin care Constantin Alexandru Ipsilanti, domnitorul Ţării Româneşti, îl numeşte pe David staroste şi hahambaşa al evreilor din întraga Ţară Românească, căruia trebuie să i se supună evreii pământeni şi străini deopotrivă. Sunt reconfirmate privilegiile  din vechime ale breslei evreilor şi ale conducătorilor lor. Pricinile cele mici ce vor avea evreii între ei să le judece starostele lor, iar cele mari pe care nu le-a rezolvat starostele să le judece marele cămăraş.
Şi fiindcă starostea are 2 prăvălii drepte ale sale, în care se află şi cu şederea, să aibă dar în locul scutirii casei, apărarea acelor două prăvălii de fumărit şi de alte orânduieli. Să ţie şi o cârciumă în care se vinde vinul ovreilor, scutită şi apărată de fumărit, de căminărit, de vamă, de toate alte orândueli ce vor fi pe alte pivniţe. Să ţie starostea şi un vier la via sa, om străin şi făr-de pricină de dajdie, scutit şi apărat de rândul dăjdiilor visteriei şi de alte orânduieli.
Pentru care poruncim şi la toţi ovreii, să dea starostii supunerea şi ascultarea cea cuviincioasă şi să-l protimisească oriunde şi întru toate locurile, ca pe un staroste şi hahambaşa al lor. Iar acel ce se va arăta împotrivitor, neurmător şi nesupus, să i se facă căzută dojană, urmându-se întru toate după obiceiul ce s-au urmat şi până acum. Şi am adeverit hrisovul acesta cu însăţi domneasca noastră iscălitură şi pecete şi cu credinţă.
1805, aprilie 17

Publ. în: Urechia, XI, p. 278-279

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu